| |

Roskilde 2006. Ännu ett år i solens (och solbrännans) tecken.
Capital skickade för tredje året i rad ner en medarbetare för att ta tempen på nordens skönaste festival. Fjolårets fadäs att lägga ut fotograferandet på entrepenad är glömt och vi såg i år till att ALL graffiti på hela festivalen dokumenterades. Tyvärr så blev vår jakt på sköna writers att intervjua lidandes av allt fotande men det är trots allt graffitin som är vårt huvudsakliga mål (inte dricka öl som vissa faktiskt verkar tro).
En nyhet för i år var att vi faktiskt var och såg en hel del band. Kan rekommenderas faktiskt. Huvudkontoret hade även lättat lite på plånboken så i år fanns även pengar till att köpa kall(!) öl och mustiga drinkar inne vid scenerna. Även det rekommenderas varmt.
En annan nyhet för i år var bristen på writers på plats. Visst klottrades det men några riktiga profiler var svåra att finna. Tältklottrandet måste ha slagit nya bottenrekord och bristen på målare från Stockholmstrakten var påtaglig.
Vi lyckades dock ta oss ett snack med Jungle från AG crew om hans syn på festivaler. Dagen till ära är han lite extra missnöjd efter att ha upptäckt ett gökande norskt par i sitt tält när han skulle gå och lägga sig.
Capital: Varför åker man till Roskilde, speciellt när man gnäller så mycket som du gör?
Jungle: Man vill ha sig ett ordentligt äventyr! Supa o svina så det räcker för ett helt år. Väl där i Roskilde inser man att alla andra är ute efter samma sak, så det kan bli sjukt jobbigt på festival. Man stör sig på folk. Man stör sig på kåta jävlar från Norge. Man fattar inte vad folk säger. Alla, utom jag, är sjukt jobbiga på fyllan. Eller jag kan ha varit värst?
När vi några dagar efter hemkomsten pratar med Jungle igen så har han fortfarande svårt att släppa tältincidenten.
C: Så vad var bäst respektive sämst med roskilde i år?
J:Sämst var det norska paret som knullade i mitt tält och bäst var scenariot som följde när jag kom dit och upptäckte dem (min boomblaster blev bucklig)!
C: Hur gick det med röjandet för din del?
J: Åtta dygn non-stop. Röja på campingen med Mr Pink (Jungles boomblaster), flirta med tjejer, Tuborg, graffiti, Tuborg, skateboard, Tuborg, nya människor, Tuborg, sol, Tuborg, ny musik, osv. Och så drack man ju några av de där Tuborgölen.
Så mycket mer text än så här blir det inte så nu är det bara att klicka er vidare och spana in mustiga brännare och nakna mansrumpor.
Vi ses nästa år!
Relaterade länkar:
http://www.roskildefestival.dk
|