Roskilde 2004. Regn, regn, regn. Lera, lera, lera. Några band. Och en jäkla massa öl. Så kan årets Roskildefestival sammanfattas kort.
Capital skickade en av sina medarbetare för att samla på sig lite intryck och även se om vi kunde fånga upp några målare i farten och höra vad de har att säga om festivaler.
Självklart blir det även en hel del feta brännare.

>>>Klicka på de små bilderna för att se större<<<
Och vissa pieces har vi inte, trots konsultation från proffs, lyckats tyda så om du vet vad det står får du gärna tala om det för oss.

Att som representant för en graffitisida vara på festival är, tvärtemot vad man kanske kan tro, inget lätt arbete. Ett evigt flängande mellan olika camps med writers för att få svar på frågor så som "Vem var fullast igår" och "Vem är kungen av Baja-Major". Konserter? Sånt hinns inte med. Vem vet, man kankse missar någon ny kråka på någon av de fräscha vattentoaletterna?
Men med undantag från det exeptionellt dåliga vädret så var det här året inte helt olikt alla andra år i Roskilde, AM/FY dominerade i grenen tältklottring, man missade de flesta band man tänkt se och man drack betydligt fler öl än vad man kan erkänna för mamma.
Få se nu vad andra målare har att säga om festivalen..

Tele

Sear Reim

Först tar vi ett snack med Close som besökte festivalen för första gången i år.

"Det är som sagt första gången jag var på roskilde i år. Har haft planer tidigare år, men det var först i år jag kom iväg.
Diggade festivalen som fan så lita på att kapten Close är där 2005 också."

"Vad som var roligast? Svårt att peka ut något som var absolut bäst. Helheten på hela skiten var grymt bra, de massiva fyllorna, röjet, klottrandet, madamerna...you name it.
På frågan vad var sämst finns det förmodligen bara ett svar och det var vädret som inte var nådigt. VM i lera ägde tyvärr rum samtidigt som festivalen men det hindrade inte folk.."

"Anledningen till att man drar på festival är ju först och främst att festa och dricka konstigt mycket alkohol med mina vänner. Sen om man lyckas vara någorlunda nykter nån dag och vingla in på scen-området och se nåt bra så är det bara bonus. Sen träffar man ju alltid massa sköna dårar också. Stötte på 15 skåningar som visste vilken ledd flaskan skulle hållas. De förgyllde veckan också."

"Klottrades det? Jo, av någon anleding fick inte så många tält vara i fred och det gjorde ju inte saken sämre när folk plockade fram Montanakromen med pinkys. Sen en dag så kladdades det på deras lagliga vägg inne på området med några passionerade M-liners. Utöver det så hanns även ett Köpenhamnsäventyr med."

När vi frågar om han har några sköna stories i bakfickan skiner han upp och börjar mala..
"Eftersom det var första festivalen för mig måste jag säga att jag är nöjd som har typ tio sköna stories att välja bland så jag tar bara en. Vi bodde grannar me ett par norrmän som blev mer och mer missnöjda för var dag som gick. Dom hade ett tält som var typ 5x8 meter stort som mer och mer började likna en laglig vägg. Sista natten så var jag och ett stycke fyllekollega rejält i gasen då jag kom på den brilljanta idén att släpa ut hela spektaklet i mittgången. Då kommer en stenad dansk med famnen full av halm och frågar om vi har nåt bra att elda? Jag och polaren ser på varandra och vips var de grininga norrmännens tält borta [Detta tilltag var INTE uppskattat av festivalservice /Capitals anmärkning]. Det blir inte bättre av att nästa morgon så får vi bevittna festivalens grövsta däckningen på samma plats som tältet brukade stå. [Klicka här för foto på den däckningen]"

"Noba och Kere..see ya there next year!"

Och med de orden så lämnar vi Close för det här året och hoppar vidare till Svenska mästaren i att mygla sig in på Peace-Wallområdet..

Spoken Word..

..Spoken Word

Reks Clean Deys..

..Pibe ?? ??

X-Man - Peace Wall-räv

"Jag har aldrig varit i Roskilde innan, men två år på Hultsfred. Det var kul men leran förstörde mycket."

"Det bästa va actionfyllorna och att måla på den lagliga väggen som jag lyckades smita in på tre gånger med mina små knep.
Detta var min ledighet så åkte mest för att ta det lungt o umgås med alla kompisar som också skulle dit."

"Jag och Scuba målade ett ödehus inne i Roskilde efter en härlig frukost i stan och som sagt några gånger inne på lagliga väggen."

"Roligaste minnet? Hmmmm.. Det va kul när jag, Qrry och Scuba satt i Scubas stora tält och snackade killsnack på bakfyllan då Scuba fann två spritflaskor och gamle River i sin ryggsäck och vi började hinka o skrocka.
Får se om man återvänder nästa år. beror på ledighet eller om man kanske skall ut i Europa."

?? ??..

..Nils Moas

Deys Papa Tradon Rokr..

..Drb Drb Drb Drb

Nästa kille vi tar ett snack med var en ny bekantskap för er utsände men vi blev inte missnöjda alls med hans beteende på festivalen, en skön kille helt enkelt..

Blake

"Jag gillar festivaler för det är slappt som fan. Man slipper allt jidder hemma och kan sitta i en stol och dricka öl hela dagen och inte bry sig om nånting. Det är bara de veckor som man är på festivaler varje år som man har den känslan. Allt är mer avslappnat än hemma i Sthlm."

"Sämst med årets festival var helt klart djävulsleran från helvetet och som alltid att en back är så jävla tung att bära.
Bäst på en festival brukar oftast vara att dricka öl och softa, så även i år. Kul var annars att se Wu-tang och att det var bra många writers som hängde runt campet.
En annan kul grej var också att få en utskällning av våra norska grannar som inte var helt nöjda med klottrandet på deras tält. De trodde dock att det var våra skånska grannar som stod för vandaliseringen.
Ännu roligare var när deras tält spårlöst försvann."

"När jag åker på festival så kommer banden alltid i andra hand. Även om det inte är nåt band jag vill se så åker jag. Dricka öl, slappa och träffa folk är väl roligast. Klottra har jag aldrig gjort i nån större utsträckning på festivaler. Jag målade inget på årets festival. däremot efteråt i Malmö. "

"Om jag har tid och pengar kommer jag även nästa år. Det brukar alltid ordna sig."

Sonic Kacao

Omsk

Theis ?? Soten

Tele

Clean Cream ??

Gorilla
Gorilla är en riktig Roskilde-räv som i år besökte festivalen för sjätte året. Han åker till festivalen för att det är kul, träffa folk och samtidigt kunna härja loss lite.
Sämst med årets festival tycker han, inte helt otippat, var vädret.

Har ni vägarna förbi Roskilde nästa år så kan ni räkna med att träffa Gorilla där.

Cream Glock

??..

..More Basik

Whoops..

..Kacao Free Palestine

Sist men inte minst tar vi oss ett snack med ytterliggare en roskilde-oskuld, ingen mindre än:
Eyegasm webmaster

"Det var soft men vädret var väl sisådär. Sen var det ingen höjdare att bli blind och svimma heller. [Kids. Glöm inte att dricka vatten också! /Capitals anmärkning] Bortser man från saker som inte går att påverka så är det soft som fan. Skön stämning, bra band, bra camping, bra duschar."

"Sämst var helt klart vädret och leran, tveklöst!
Bäst var alla bra band, samt ölet, men främst musiken. Det var kul att Rens hade piecat också. Det var även lite synd att Xeno tappade bort oss när vi skulle gå och inmundiga grönsaker. Nästa gång går vi i samlad trupp hand i hand och räknar in alla så att ingen försvinner (tack för ölen förresten)."

"Jag åkte till Roskilde för att dricka öl, hänga med polarna, men framförallt för att se bra band och eventuellt rita lite på någon vägg om vädret och klockan tillåter. Nu blev det inte så att jag orkade stå och köa i det dåliga vädret för att pieca lagligt så det blev inget med det för min del"

"Roligaste som hände var nog de där dårarna som försökte promota sitt band genom att glida runt på skateområdet med världens största stärkare på hjul, spelandes deras skiva. Ovanpå stärkaren låg en stackars man som såg ut att vara hemlös. Han fick sig en tur i pipen och sen flög han av, sovandes! Han såg bra chockad ut när han vaknade av att landa hårt på asfalten. Det var även kul att Heor, som jag bara känner över nätet och inte till utseendet, kom fram och snackade eftersom han såg att jag hade en eyegasm t-shirt. "

"Om jag har tid och råd så kommer jag nästa år också och om det är minst ett par bra band, men min musiksmak är lika bred som Anna book, så jag kommer lätt gilla stora delar av lineupen."

Zusammen Sideways

Desire Great Bates

Rens Coler Crime..

..Trick Sketch Shame

Vem blev egentligen Årets Roskilde-rookie? Klicka på länken här för att få svaret..
-Årets Rookie

Glock Frak Craz..

..Mere Sear Ken20 Soten

Sims Mere Blesk

Husk Mit Navn

Som avslutning sammanfattar vi det snabbt med att säga att årets festival var fånigt lerig men det hindrade inte folk från att dricka bärs och ha skoj ändå.
Vi ses nästa år Roskilde!

Missa inte bildspelet med sköna bilder från campingen med mera. Det hittar man här.

Relaterade länkar:
http://www.roskilde-festival.dk
http://www.rapspot.dk/roskilde2k4
http://www.graffiti.org/eyegasm